Ulasan Artikel 1
Artikel ini ditulis oleh Frank Franzak, Mike Little and Dennis Pitta from Journal of Product and Brand Managment yang berjudul "Product Development For A Stigmatized Segment".
www.emeraldinsight.com/1061-0421.htm
- Targeting the product
- Income as a targeting factor
- potential target markets
- Assesing market potential
- pontential interest in PARS
- The product
- Competitors
- Research findings
- Action plan for marketing
- Promotion
- Distribution
- Price
- Kemewahan isi rumah dengan obese kanak-kanak berumur 6-12 tahun
- Kemewahan isi rumah dengan siapa yang menentukan gaya hidup kanak-kanak secara umumnya berumur 6-12 tahun
- Upper-middle isi rumah dengan obese kanak-kanak yang berumur 6-12 tahun
Keupayaan sesebuah pasaran juga bergantung kepada pengguna dalam menentukan perbelanjaan mereka. Oleh itu, isi rumah mestilah tahu tahap kemampuan isi rumah tersebut dalam membuat sasaran pasaran.
Assessing market potential (Penilaian keupayaan pasaran)
Secara umumnya, keupayaan sesebuah pasaran itu dikumpul melalui data demographic. Menurut US Census Bureau, saiz sasaran pasaran yang pertama kira-kira 7 juta isi rumah bahawa golongan isi rumah ini mampu membuat penilaian terhadap keupayaan pasaran yang sedia ada.
Potential interest in PARS ( Keupayaan yang menarik dalam PARS)
Perkaitan antara alam sekeliling dan faktor tingkah laku banyak menyumbangkan kepada kegemukkan terutamanya golongan kanak-kanak. Secara populariti persekitaran pembesaran seperti bermain games, menonton TV, video dan sebagainya mempengaruhi kedudukan gaya hidup seseorang kanak-kanak. justeru itu, pakar-pakar dalam bidang PARS diwujudkan yang bertujuan menolong dan membangunkan strategi brand untuk PARS. Hal ini, secara tidak langsung akan menarik perhatian kanak-kanak dan ibu bapa dalam melibatkan diri mereka dalam sebarang aktiviti yang disyorkan oleh PARS.
The product (Produk)
Produk PARS akan mempengaruhi gaya hidup yang lebih sihat dalam mengurangkan kadar kegemukkan di kalangan kanak-kanak. Kebanyakkan pakar, termasuk pakar pediatricians merasakan bahawa satu keperluan seperti alat-alat PARS dapat membantu mengurangkan tahap kegemukkan dan gaya hidup yang tidak sihat terutamanya golongan kanak-kanak.
Competitors (Pesaing-pesaing)
Terdapat 2 pesaing bagi produck PARS dalam pasaran global iaitu The Nintendo Wii Fit dan Training Products. Nintendo memperkenalkan the Wii games console yang menawarkan 3 demensi yang mengabungkan fenomena pergerakan fizikal yang aktif dalam permainannya, kerana ianya dapat membina aktiviti fizikal. The Wii Fit ini bertujuan untuk meningkatkan tahap keaktifan isi rumah dalam bermain sesuatu permainan (games). Bagi Produk Training Products yang dikenali sebagai Suunto's menjual produk untuk atlit dan bukannya untuk keluarga. Namun begitu bagi produk PARS memilih kelainan terhadap produknya yang memfokuskan kepada golongan ibu bapa yang menginginkan anak-anak mereka membesar dalam keadaan yang sihat dan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Ini yang membezakan produk PARS ini berbanding dengan produk yang lain.
Action plan for marketing (Plan tindakan untuk pasaran)
PARS merupakan satu produk ke arah teknologi yang memberi feadah atau kebaikan kepada kesihatan, ianya juga serupa macam produk kesihatan. PARS mencadangkan untuk melancarkan Life for Kids secara okestra dan memaksimumkan penggunaannya. Di mana keputusan sesuatu harga yang diletakkan terhadap sesuatu produk itu akan dicapai. Selain itu, ianya juga membuat promosi dan penghantaran barangan kepada pengguna serta penggunaan internet dan e- marketing juga digunakan dalam plan tindakan mereka sebagai pengeluar.
Promotion ( Promosi)
Pelancaran Life for Kids dalam website merupakan salah satu cara mempromosikan produk dan menjual produk tersebut. Dalam promosi produk tersebuut ianya memberikan maklumat tentang keperluan segmen bagi menjalani gaya hidup yang sihat serta seimbang. Oleh itu, bagi mengatasi masalah kegemukkan ini produk yang remeh-temeh tidak diperlukan dalam demostrasi segmen. Justeru itu, tindakan perlu diambil bagi memahami sasaran pasaran serta memahami kekendak pengguna.
Distribution (pengedaran)
Sebagai syarikat pemasaran secara terus melalui online, PARS akan menjual terus produk mereka melalui internet. PARS memberi jaminan kepada pengguna yang membeli barangan mereka melalui internet bahawa produk mereka selamat digunakan. Bagi pengedaran terahkir kepada kedai-kedai runcit perlu difikrkan hanya selepas syarikat mempunyai pasaran yang kukuh dan stabil terlebih dahulu.
Price (Harga)
Pasukan yang telah ditetapkan adalah bagi memsasarkan segmen tentang harga yang sesuai dan ianya bertujuan untuk menarik golongan ibu bapa yang sibuk mencari kemewahan. Di mana golongan ini yang bimbang tentang gaya hidup anak-anak mereka.
Kesimpulan
Justeru itu, PARS merupakan wakil daripada teknologi yang inovatif dalam menyelesaikan masalah sosial yang semakin serius. Oleh itu, kumpulan pembangunan produk perlu meneliti dengan lebih mendalam dalam menentukan pilihan sasaran (targeting choices) berdasarkan kepada penyelidikan yang lebih kukuh lagi.
TENTANG DIRI SAYA
NAMA: NUR DIANA BT ABDULLAH
UMUR: 22 TAHUN
PROGRAM PENGAJIAN: TEKNOLOGI MEDIA
PENGKHUSUSAN: ADVERTISING
STATUS: BUJANG
PENGALAMAN KERJA: 4 BULAN (KERJA KILANG)
ADIK BERADIK: 11 ORANG ANAK KE ENAM
JADILAH SEORANG INSAN YANG BERGUNA SELAGI NYAWA DIKANDUNG BADAN...
3 comments:
Saya ingin memberi pendapat terhadap artikel yang saya baca ini. Ianya mengenai PARS product yang mengsasarkan golongan ibu bapa dan kanak-kanak saja, Tetapi bagi saya bukan sahaja golongan ini yang mereka sasarkan malahan golongan remaja dewasa juga boleh juga menggunakan produk ini. Hal ini kerana bukan golongan kank-kanak sahaja yang mengalami masalah kegemukkan malahan gologan remaja dewasa juga mengalami masalah yang sama jika tidak dapat mengawal cara hidup yang sihat.
Kalau siapa saja yang masuk blog saya ini... tolong bagi komen terhadap artikel yang saya ulasan ini, atau anda mempunyai pendapat yang ingin di kongsi bersama rakan-rakan yang lain.. oleh itu, saya amat mengalukan komen dan pendapat anda semua..
takde ulasan pom just nok iklan blog aku jahh.. hahahaha..
Meh laa Masuk blog Kdnkotabharufc.blogspot.com ...
-DelieyRedsFC
Post a Comment